Gooi & Vecht Historisch

Detail Foto

Detail Foto

BestandsnummerSAGV032.5
Itemnummer11630
BetrokkenenJacq Stevens, Fotograaf
Jacq Stevens
Streekarchief Gooi en Vechtstreek te Hilversum
Ontwikkelingsstadiumglasnegatief Zwart-wit
Vorm1 foto
Overige opmerkingenVoor meer informatie over het gebruik van de gegevens op de site, zie onze copyright pagina.
Archiefvormer/ArchieftitelFoto´s uit archief fotograaf Jacques Stevens
ArchiefdienstStreekarchief Gooi en Vechtstreek te Hilversum

Annotaties

De Gooi- en Eemlander

Twee lezers komen nog terug op het vorige zoekplaat (nr. 399) van het atelier van - zo bleek - siersmid Bob Ebel in Kortenhoef. ,,In de jaren vijftig leerde ik Bob Ebel kennen”, vertelt Wil H-V.. ,,Ik werkte bij de firma Greeve Woninginrichting in Hilversum. Wij verkochten klein smeedwerk van hem. Ik kwam ook wel bij hem thuis. Zijn vrouw was lampenkapster maakster. Ook zij maakte hele mooie dingen”, aldus de Kortenhoefse. ,,Toen ik trouwde kocht ik bij hem een salontafel: smeedwerk met marmer. Een heel mooi stuk van hem is te zien in de tuin van de kapel aan de ’s-Gravelandseweg in Hilversum. Een groot sculptuur.” Daniëlle H. uit Huizen is er ’bijna zeker’ van dat de andere meneer op de afbeelding Flip Hamers is. ,,Hij was kunstschilder in Kortenhoef”, schrijft zij. ,,Ik werkte eind jaren tachtig op het postkantoor in 's-Graveland en heb hem vaak aan het loket gehad. En ik heb hem even gegoogled en zag een foto van hem uit die tijd.”
Aanvulling op veld Alles door sagv1 op 18 sep 2018 om 12:30:11

De Gooi- en Eemlander

Volgens de buurman van Gerrie B. - die niet met zijn naam in de krant wil - is het zoekplaatje van vorige week (nr. 399) gemaakt in het atelier van Bob Ebel aan de Kortenhoefsedijk in Kortenhoef. ’Bob Ebel is de man rechts op de foto. De andere persoon weet hij niet.’ De volgende vraag is natuurlijk: wie is (was) Bob Ebel? Op internet is teleurstellend weinig over deze kunstenaar te vinden. In de oude kranten die via Delpher te doorzoeken zijn, komt zijn naam slecht tweemaal voor. De Delftsche Courant schreef in 1937 over een expositie in Huize Koninginnegracht 77, waar - naast aardewerkplastiek van H. Heuff en schilderijen van Han Krug - kunstsmeedwerk van Bob Ebel te zien was. Het werk van de kunstmid gaf volgens de krant ’ongetwijfeld blijk van technische vaardigheid in de bewerking van ijzer en koper’. ’Vooral onder de kleinere voorwerpen, kandelaars en bakjes, bevindt zich menig voortreffelijk werkstuk, niet het minst door den eenvoud van den vorm. Er is verder een hanglamp, die alle goede kwaliteiten van het ambacht en den goeden, eenvoudigen kunstsmaak in zich vereenigt. Een paar groote geslagen koperen en ijzeren borden verdienen opmerkzaamheid.’ De staande leeslampen en de wandlampjes vond de recensent een stuk minder. ’De imitatiekaarsen onder de gloeilamp toewijzen, dat de vervaardiger geen uitweg geweten heeft; ze zijn rechtaf smakeloos. De staande leeslampen zijn blijven steken in het dualisme van versiering en doelmatigheid. Overigens geven ook deze minder gelukkige uitingen blijk van goede ambachtelijke vaardigheid.’ Meer ambacht dan kunst, dus? Kijken we naar de foto, dan moet het ’kamerscherm’ in het midden wel van de hand van de kunstsmid zijn, en de schilderen waarschijnlijk van een andere kunstenaar. Het stukje landschap dat door het raam te zien is, zou inderdaad dat van Kortenhoef kunnen zijn. Wellicht dat andere lezers aanvullende informatie over Bob Ebel, de andere exposant en de locatie/tijdstip van de foto kunnen aandragen.
Aanvulling op veld Alles door sagv1 op 18 sep 2018 om 11:50:31

Plaats een annotatie

Velden met een zijn verplichte velden.